یادمان نرود که در چه دورهای هستیم و چه دورهای را سپری میکنیم. سال ۱۳۹۵ برجام امضا شده بود و فضای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن زمان اصلاً قابل مقایسه با ۱۴۰۴ نیست جوان آنلاین: نشست خبری چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر صحنه تناقضات آشکاری بود؛ دبیر این رویداد بینالمللی، با خودزنی و اتخاذ رویکرد خودتحقیری پس از گره زدن شرایط فعلی جشنواره و جامعه به مسائلی مانند برجام، جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و همچنین فعال شدن اسنپ بک، تأکید کرد نباید یادمان برود که در چه دورهای به سر میبریم! کشور ما در یک انزوای فرهنگی به سر میبرد و ما سعی داریم جشنوارهای داشته باشیم که آبروی ایران را حفظ کند! البته حسینی نگفت که مصادیق این انزوا چیست و چگونه در شرایط انزوای فرهنگی کشورمان در جهان قرار است ۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف در این رویداد حضور پیدا کنند؟!
به گزارش جوان، روح الله حسینی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه رسانه بخشی از سینما است و در شکلگیری نگاه عمومی به سینما مؤثر است و نقش اساسی دارد گفت: در شکل گیری حافظه جمعی ما، زاویه دیدی که به سینما و تماشای فیلم داریم، تجربه شخصی در سینما، یاد گرفتن سینما، مقایسه کردن و دیدن نقش اساسی دارد. از این جهت رسانه نه یک همراه لحظهای بلکه یک شریک بلند مدت برای سینما است. امیدوارم گفتوگوهای امروز ما و نقدهای شما برای مسیری که شروع کردهایم سازنده باشد و انشاءالله بتوانیم با کمک هم این مسیر را پیش ببریم.
اسنپ بک، برجام و چند چیز دیگر
وی در توضیحاتی از جزئیات جشنواره جهانی گفت: در فراخوانی که شهریور ماه منتشر کردیم، چهار بخش رقابتی شامل مسابقه بینالملل، جلوهگاه شرق، چشم انداز و بخش زیتون شکسته داشتیم و سه بخش غیر رقابتی که فیلمهای مرمت شده سینمای ایران و مرور جشنواره بود. زیتون شکسته بخشی است که از گذشته در تقویم جشنواره جهانی بوده است و بخشی است که به شکلی از سینما اختصاص دارد که سینمای مقاومت و پایداری میدانیم و فیلمهای این بخش به جنگ غزه، مسائل فلسطین، لبنان و جنگ تحمیلی ۱۲روزه ایران اختصاص دارد. همچنین ما یک بخش ذیل بخش زیتون شکسته تحت عنوان ایده عکس خواهیم داشت.
دبیر جشنواره در ادامه خود را میراثدار جشنوارهای شیک با مهمانهای ویژه دانست و افزود: یادمان نرود که در چه دورهای هستیم و چه دورهای را سپری میکنیم. سال ۱۳۹۵ برجام امضا شده بود و فضای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن زمان اصلا قابل مقایسه با ۱۴۰۴ نیست. چیزی از روزهایی که چند میلیون نفر از تهران خارج شدند، اسنپ بک و فضای جنگ نمیگذرد. پس در این فضا سعی میکنیم، در سازمان سینمایی و در استان شیراز، جشنواره شایستهای را برگزار کنیم. تمام تلاشم را میکنم جشنوارهای که آبروی ما را حفظ کند برگزار کنیم.
همه این صحبتهای روح الله حسینی را وقتی کنار حماسهای که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و نیاز مبرم جامعه ایران به حماسه سرایی ملی در عرصههای هنری بگذاریم متوجه میشویم که تصمیم گیران سینمایی و برگزاری رویدادهای جهانی دچار چه اشتباه راهبردی درباره نیازهای کشور در داخل و بازنمایی آن در صحنه بینالمللی شدهاند.
حسینی درباره مهمانان توضیح داد: نوری بیگله جیلان سرمایه سینمای جهان است. او صاحب نخل طلای کن است ما از ایشان دعوت کردیم تا در هیئت داوران ما باشند. فیلمهایی که در جشنواره انتخاب و بازبینی شدند، همان مسیری را طی کردند که همه آثار در همه جشنوارهها طی میکنند.
زیتون شکسته!
دبیر جشنواره فیلم جهانی فجر عنوان کرد: انتخاب آثار محور سرگرم کننده ندارند و به عنوان مخاطب باید حوصله بیشتری برای آنها داشته باشید، یعنی مکث، سکوت، استعاره. البته تلاش کردیم همه این موارد را در آثار انتخابی رعایت کنیم. در بخش زیتون شکسته ۸ فیلم داریم و نام این بخش بر اساس یک مشورتی و شخص آقای فرید زاده انتخاب شده است. بهنظرم نام زیتون شکسته به جای شاخه زیتون معنادار است (!)
وی ادامه داد: اگر مهمانان خارجی ما که قریب به ۲۰۰ نفر از کشورهای مختلف هستند به ایران بیایند، گام بزرگی در خروج ایران از انزوای فرهنگی خواهد بود، خیلیها دوست ندارند پای فیلمهای خارجی به ایران باز شود و یا فیلمهای مجوزدار ایرانی به جشنوارههای خارجی بروند. امیدوارم این موضوع حل شود.
حسینی درباره تمرکز روی سینمای ترکیه در این دوره از جشنواره اظهار کرد: ما در سال فرهنگی ایران و ترکیه به سر میبریم؛ بنابراین بخشی به نام مرور سینمای ترکیه را داریم و مهمانان ترکیهای را بیشتر خواهیم داشت تا ادای دینی به این مفهوم داشته باشیم. برای ما همکاری سینمایی با ترکیه مهم است قراردادی سالها پیش بین وزارت فرهنگ ما و ترکیه منعقد شد و دنبال تولیدات مشترک هستیم. جلسه خوبی با سفیر ترکیه در ایران داشتیم و درخواستهای خودمان را مطرح کردیم و امیدوارم از مقامات بلندپایه ترکیه هم در جشنواره حضور داشته باشند و مذاکرات را در شیراز ادامه بدهیم.
نمایش ۵۲ فیلم در جشنواره
وی ضمن اشاره به بخشهای مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر و چهار بخش رقابتی آن اعلام کرد: بیش از ۷۰۰ فیلم به جشنواره رسیده است و ۵۲ اثر نمایش داده میشوند. در بخش بینالملل ۲۱ فیلم از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند. جلوهگاه شرق با ۱۸ فیلم از ۱۲ کشور و همچنین در بخش ویژه کشور ترکیه آثار فیلمسازان برجسته این کشور را نمایش خواهیم داد. هشت فیلم از ایران در بخش رقابتی جشنواره حضور خواهند داشت و فیلمهایی، چون «زمانی در ابدیت»، «پل»، «مرد آرام»، «مرد خاموش» و… روی پرده میروند.
دبیر جشنواره با اشاره به بخش فیلمهای مرمت شده گفت: فیلمهای «کاغذ بیخط»، «درخت گلابی»، «اینجا چراغی روشن است»، «دلشدگان» فیلمهای مرمت شدهای هستند که در بخشی ویژه برای مخاطبان این جشنواره اکران خواهند شد.
وی درباره برگزاری جشنواره در شیراز عنوان کرد: وزارت فرهنگ سالهاست که از ما میخواهند تمرکززدایی کنیم، چون ایران، تهران نیست، رویدادهای فرهنگی باید به جاهای دیگر منتقل شوند. این فرصت خوبی برای ما بود برای اینکه جشنواره را به جایی ببریم که زیرساخت فرهنگی داشته باشد. رویکرد شاعرانه جشنواره هم ما را بیشتر ترغیب میکرد که جشنواره را به جایی ببریم که نامش به شعر و ادب گره خورده است. نمیشد یک سال دیگر هم صبر کرد تا ببینیم سال دیگر چه میشود به هر حال هر سال اتفاقات خاص دارد، هر زمان که بشود کار خوبی انجام داد نباید تعلل کرد. برخی نواقص را ما احتمالا نادیده میگیریم. ما سعی میکنیم جشنواره خوب و آبرومندانه باشد؛ اما به هر حال سال اول برگزاری در شیراز است و سعی میکنیم کمترین ایراد را داشته باشیم.
حسینی درباره بخش دارالفنون هم گفت: ۶۰ دانشجوی هنر سینما که شامل ۳۸ دانشجوی خارجی است در این کارگاه حضور دارند. این دانشجویان که تجربه حضور قبلی دارالفنون را دارند و فیلم اول خودشان را هم ساختند، در این کارگاه حضور دارند.